Tips en oefeningen

Tips

Het is belangrijk dat u zich een goed voedings- en drinkpatroon aanmeet. Blijf voldoende drinken, het advies is 1,5 tot 2 liter water te drinken op een dag. Gevoelsmatig lijkt dit waarschijnlijk tegenstrijdig met ongewild urineverlies. Niets is minder waar. Waneer u niet genoeg drinkt, wordt de urine geconcentreerder waardoor de blaas en urinebuis geïrriteerd raken en een blaasontsteking kan ontstaan. Het is goed rekening te houden met het eten van voeding die een uitwerking kan hebben op de blaas of de darmen.

Voorbeelden van voeding en drinken waar de blaas gevoelig op kan reageren:
  • Frisdrank, koffie en alcohol
  • Citrusfruit zoals sinaasappels, ananas etc.
  • Kruidig eten
  • Tomaten
  • Specerijen
  • (Kunstmatige) Zoetstoffen

Een goed plaspatroon is ook belangrijk. Ga niet uit voorzorg vaker naar het toilet. Hierdoor kan het plaspatroon worden verstoord en de kans op aandrang en ongewild urineverlies worden vergroot. Probeer ook zo ontspannen mogelijk op het toilet te zitten en goed uit te plassen.

Heeft u last van overgewicht? Overgewicht kan de druk op de blaas alleen maar vergroten.

Oefeningen

Bekkenbodemspieroefeningen

Door in de juiste positie uw bekkenbodemspieren te trainen, kunt u actief urine- en ontlastingsverlies voorkomen, verlichten en zelfs verhelpen.

U kunt daarbij hulp vragen van een therapeut of informatie inwinnen bij de Stichting Bekkenbodem Patiënten.

Attends sponsort en werkt samen met de Stichting voor Bekkenbodem Patiënten, zij zetten zich in voor informatie, voorlichting en het belang van de patiënt.